Moda na wychudzone i kościste ciało powoli mija – teraz zwraca się coraz większą uwagę na zgrabną sylwetkę i zdrową dietę. Szczupłe ciało to nie tylko walor estetyczny, ale także cenne źródło zdrowia i witalności. Szeroka grupa ludzi decyduje się na diety odchudzające. Jeśli myślisz o zastosowaniu jednej z wielu, pokażemy, że warto poświęcić kilka chwil uwagi na to, aby właściwie dobrać sposób odżywiania dla organizmu.

Dieta, wbrew powszechnemu przekonaniu to nie męcząca kuracja polegająca na ścisłym przestrzeganiu rygorystycznych reguł: pory, ilości i jakości spożywanych posiłków, lecz po prostu… sposób odżywiania. Utarty slogan „przejść na dietę“ sugeruje, że dieta to szczególny okres, jakaś metoda. Tak naprawdę Twoja dieta to Twój obecny sposób odżywiania.

Jeśli masz kłopoty z nadwagą, ważne abyś zdawał(a) sobie sprawę z tego, że większość „błyskawicznych“ diet odchudzających kończy się powrotem do poprzedniej wagi, czyli tzw efektem jojo. Dzieje się tak w wyniku kilku istotnych zjawisk.

Po pierwsze „szybkie diety“, czy „diety cud“ opierają się często na tym, że w ciągu kilku pierwszych dni następuje utrata wody w organizmie i mamy wrażenie „chudnięcia“. Wahania dobowe wagi potrafią sięgać czasem nawet do 1-2 kilogramów z uwagi na ilość przyjmowanych płynów czy obfitości posiłków. Kiedy kończymy taką dietę organizm zaczyna od przywrócenie odpowiedniego poziomu nawodnienia i strzałka wagi wędruje dalej niż byśmy chcieli.

Po drugie, kiedy nagle gwałtownie ograniczamy ilość spożywanych kalorii (np z 3000 do 1000), nasze ciało zaczyna wysyłać sygnały głodu, możemy odczuwać większe zmęczenie oraz rozpoczyna się niezwykły proces: odkładanie wszystkiego, co jest delikatną nadwyżką ponad potrzeby energetyczne organizmu. Dlaczego? Dawniej, około 10 tys lat temu gruba warstwa tkanki tłuszczowej była zapowiedzią szans na przeżycie. Kiedy brakowało pożywienia była ona wykorzystywana do podtrzymywania życia. Gdy zaś nadchodził okres obfitszy w jedzenie, ciało natychmiast odkładało każdą nadwyżkową ilość energii w postaci tłuszczu, gdyż nie było pewności czy jutro nadal będzie możliwość aby zjeść. Nagły spadek dostarczanej ilości kalorii jest odczytywany jako ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem możliwego głodu. W takiej sytuacji, kiedy tylko zjemy większą ilość kalorii po głodówce lub bardzo ubogiej diecie, natychmiast następuje odkładanie tkanki tłuszczowej „na później“. Warto o tym pamiętać i unikać kilkudniowych diet gwarantujących duże wahania wagi, gdyż zaraz po zakończeniu diety organizm natychmiast „nadrobi“ straty.

Drugą istotną rzeczą jest decydowanie się na te diety, które zapewniają dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości witamin, mikro- i makroelementów oraz wody.

Spożywanie dużych ilości białka przez dłuższy okres czasu może prowadzić do podtruwania organizmu – produkty uboczne przemian metabolicznych białek w dużych ilościach są dla nas toksyczne.

Diety bogate w tłuszcze niekoniecznie muszą być szkodliwe i tuczące. Niektóre rodzaje tłuszczów jak nienasycone kwasy tłuszczowe, mogą korzystnie wpływać na zdrowie (kwasy Omega-3 i Omega-5). Z pewnością unikać należy masła, utwardzanych tłuszczy (uwodornianych) oraz oleju kokosowego i palmowego. Najzdrowsze oleje to rzepakowy, a także słonecznikowy. Oliwa z oliwek tylko z pierwszego tłoczenia na zimno (extra Virgin).

Niestety, różni naukowcy otrzymują różne wyniki nawet tych samych badań. Do tej pory brakuje porozumienia w kwestii żywienia – za jednocześnie szkodliwe i zbawienne dla organizmu uznaje się takie produkty jak: mleko, oliwę z oliwek i oleje, ryby czy mięso czerwone.

Z pewnością diety monotematyczne, opierające się na spożywaniu jednego rodzaju produktów przez dłuższy czas, oraz takie w których drastycznie ograniczamy ilość przyjmowanych pokarmów, kalorii, białka czy węglowodanów, mogą nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Żadna dieta cud nie zapewni nam pięknej sylwetki na dłużej. Jedynym wyjściem jest trwała zmiana nawyków żywieniowych. Czy zawsze oznaczać to musi odmawianie sobie przyjemności, i jedzenie „jak królik“? Na szczęście nie! 🙂
O sposobach odżywiania, z którymi warto się zapoznać, będziesz mógł przeczytać już niebawem. Dieta ma ogromne znaczenie dla zdrowia i mądre korzystanie z dostępnych na rynku spożywczym produktów, przyda się nie tylko tym, którzy chcą zrzucić kilka kilogramów. Może przydać się każdemu.